9 maja 2013

Felieton. Burmistrz Żak znowu mija się z prawdą a starosta wyjaśnia


Blog dlaandrychowa.pl powstał między innymi po to, żeby patrzeć władzy na ręce. Dla nas radnych opozycyjnych jest to jedna z niewielu okazji, żeby komunikować się z mieszkańcami naszej gminy i powiatu. Działamy w ten sposób od ponad roku i zapewne Państwo zauważyli, że cenimy sobie słowo i traktujemy przekazywane na blogi treści z należytą powagą (co nie wyklucza poczucia humoru niezbędnego, żeby przetrwać trudne czasy). Dlatego też wyjątkowo alergicznie reagujemy na wszelkie kłamstwo. Zwłaszcza wygłaszane z pozycji władzy. Raz już zarzuciłem burmistrzowi Żakowi, że mija się z prawdą, delikatnie mówiąc. Zrobiłem to publicznie w formie oświadczenia wygłoszonego na sesji Rady Miejskiej. Tekst ten zamieściliśmy również na tym blogu ("Radny kontra burmistrz! Kto kłamie?"
http://dlaandrychowa.blogspot.com/2012/04/radny-kontra-burmistrz.html

Niestety, najwyraźniej Tomasz Żak nie wyniósł z tamtej „lekcji” żadnej nauki.
Podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Andrychowie (10 kwietnia) burmistrz Tomasz Żak stwierdził m.in., że

„w kwestii pozyskiwania pieniędzy na drogi w gminie Andrychów z budżetu powiatu radni powiatowi nic nie zrobili i nic nie robią, a pieniądze 187 tys. załatwił sam ze starostą”. 

Słowa te burmistrz Żak polecił nawet zapisać radnemu Krzysztofowi Kubieniowi, dzięki czemu dysponujemy dokładnym cytatem.

Trudno polemizować z takimi wierutnymi bzdurami. Jako radny powiatowy wielokrotnie składałem wnioski o fundusze na andrychowskie drogi do zarządu powiatu i do komisji rady, interpelowałem i apelowałem, przekonywałem skutecznie radnych z innych gmin, aby poparli moje starania. Wszystkie te działania są skrupulatnie udokumentowane. I burmistrz Andrychowa musi o tym wiedzieć. Traktuję słowa Tomasza Żaka, jako czystą demagogię i machnąłbym na nie ręką, ale tym razem nie chodzi tylko o zdeprecjonowanie mojej osoby w oczach mieszkańców.

Rzecz jest poważniejsza, bo według mnie, stwierdzenie burmistrza Żaka, że pieniądze na drogi (konkretnie na chodnik na Górnicy) załatwił sam ze starostą, może zostać odczytane jako zaprzeczenie idei samorządności lokalnej. Słowa te padły oficjalnie w obecności radnych, urzędników i osób zaproszonych na komisję. Jaki przekaz trafi do wyborców z tego posiedzenia? Ano taki, że bezpośrednie wybory radnych nie mają sensu, że radni nic nie robią, że nic nie mogą, że decyzje zapadają poza demokratycznie wybranymi gremiami a nie podczas głosowań nad uchwałami. A przecież te decyzje dotyczą pieniędzy, dużych pieniędzy i to pieniędzy publicznych.

To bardzo niebezpieczny przekaz. Szczególnie gdy wychodzi on wprost od burmistrza miasta. Dlatego poprosiłem starostę wadowickiego o odniesienie się do wypowiedzi Tomasza Żaka. Poprosiłem oficjalnie w formie zapytania na sesji Rady Powiatu 22 kwietnia.

W odpowiedzi starosta Jacek Jończyk potwierdził, że to radni powiatowi, wszyscy radni decydowali o milionie złotych w tegorocznym budżecie na drogi. To radni zdecydowali, żeby dzielić te pieniądze według klucza, a wszystko to odbyło się w sposób demokratyczny. Starosta dodał także:


„Ja nie będę tutaj komentował słów pana burmistrza Tomasza Żaka, czy ze mną to załatwił, ale uważam, że jest to wysoce nieuprawnione, żeby burmistrz coś ze starostą załatwiał poza jakimiś układami, czyli poza normalnymi rozmowami i wydaje mi się, że jest jak najbardziej zasadne moje stwierdzenie, że te decyzje w sprawie podziału tych środków odbyły się tutaj na sesji przy otwartej kurtynie i nikt z nikim nic nie załatwiał poza państwem radnymi”.

Moje pytanie niemal w całości i odpowiedź starosty można znaleźć na stronie http://www.itvwadowice.pl/ w relacji filmowej zatytułowanej „Interpelacje i zapytania - sesja powiatowa”. Polecam gorąco. Najprościej jest samemu się przekonać, ile warte są słowa człowieka, któremu mieszkańcy powierzyli losy gminy na całe cztery lata.

"U mnie słowo droższe pieniędzy" – mawiał niezapomniany Pawlak z filmu „Sami swoi”. Tak się w andrychowskim magistracie porobiło, że i samych swoich brakuje, i słowa prawdy ze świecą szukać.

http://www.youtube.com/watch?v=nOXU68WENOU
Franciszek Penkala

LinkWithin