Niedawno
opublikowaliśmy list Pana Piotra z Andrychowa (Ludzie piszą. Może
w MZK i w magistracie przeczytają). Tytuł wpisu okazał się
proroczy i właśnie otrzymaliśmy maila od Pana Andrzeja Sochy,
Prezesa Zarządu MZK. Bardzo dziękujemy za szybką reakcję i
wyczerpujące wyjaśnienia. Podobnie jak w przypadku listu od
Czytelnika, nie będziemy komentować tych informacji. Pozwolimy sobie
tylko na jedną refleksję. Panie Prezesie, zaiste, trzeba dużo
dobrej woli, żeby udostępniać łamy strony internetowej do
publikowania różnych, nawet skrajnych opinii. My szanujemy
wszystkich Czytelników. W tym na równi pasażerów i prezesów.
Życzymy sukcesów w pracy.
Kęty, dnia 2012-09-26
W związku z listem,
który ukazał się na stronie internetowej „Razem dla Andrychowa”
w dniu 21.09.2012, poruszającego …” bardzo poważny problem
kursowania komunikacji miejskiej…”, a w szczególności
kursowania autobusu linii nr 10 ( Andrychów os. Lenartowicza -
Kęty ( przystanek końcowy ZML Kęty ), pragniemy odnieść
się do tez zawartych w przedmiotowym liście:
1. Wprowadzona
przez naszą Spółkę od dnia 03.09.2012 r. zmiana trasy kursowania
na terenie m. Kęty – w dni nauki szkolnej - autobusów linii nr 10
odjeżdżających z os. Lenartowicza o godz. 6:10; 6:12;
7:07; ( zmiana dotyczy tylko i wyłącznie tych 3 –ch
kursów ), nie ma żadnego związku z remontem mostu w
Andrychowie.
Jest
natomiast wyjściem naprzeciw wielokrotnie zgłaszanym - przez
młodzież szkolną i rodziców, dyrekcje szkół – postulatom
o umożliwienie bezpiecznego dojazdu na godz. 7:00 i 8:00,
młodzieży szkolnej autobusami naszej Spółki, w bezpośredni rejon
szkół średnich zlokalizowanych w Kętach, przy ul. Żwirki i
Wigury oraz ul. Wyspiańskiego ( dotychczas autobusy kursowały do
ZML Kęty ul. T. Kościuszki tj. ul równoległą do ul. Żwirki i
Wigury ).
Otwarcie w
końcu 2011 r., obwodnicy płd – zach w Kętach łączącej ul. T.
Kościuszki ( od ZML Kęty ) z ul. Żwirki i Wigury, stworzyło
dogodne warunki do realizacji powyższych postulatów.
1.1 Fałszywą
jest sugestia jakoby zmiana kursowania w/w autobusów o których
mowa pkt.1,
skierowała autobusy …„
w zakorkowany kęcki Rynek „. Do momentu wprowadzenia w/w
zmian, autobusy te z dworca autobusowego do ul. Kościuszki jeździły
również przez kęcki Rynek. A więc w tym zakresie nic się
nie zmieniło.
2. Przed
wprowadzeniem zmiany przebiegu tras w/w autobusów, służby
przewozowe Spółki dokładnie przeanalizowały
a) jaki rodzaj
pasażerów i na jakich odcinkach trasy korzysta z tych konkretnie
autobusów ?
b) o ile czasowo
wydłuży się czas jazdy i czy ograniczy to w istotny sposób
możliwość dojazdu (na czas) do pracy w ZML Kęty ?
Zarówno wcześniejsze
analizy jak i monitoring przeprowadzony w 3 tygodnie od wprowadzenia
w życie zmiany trasy jazdy w/w autobusów tj. w dniach
24-25.09.2012; potwierdziły słuszność podjętych zmian, a
mianowicie:
- zasadniczą
grupą pasażerów korzystających z w/w kursów, jest zdecydowanie
młodzież szkolna dojeżdżająca do szkół zlokalizowanych przy
ul. Żwirki i Wigury i ul. Wyspiańskiego.
- zmiana trasy
kursowania w/w autobusów w stosunku do trasy dotychczasowej,
zwiększyła trasę przejazdu dokładnie o 700 m, co w wymiarze
czasowym oznacza wydłużenie czasu przejazdu o 2 minuty. Autobusy na
ostatni przystanek tj. przystanek zlokalizowany przy rondzie tj. w
bezpośrednim sąsiedztwie ZML Kęty przyjeżdżają ok.10 do 15 min.
przed godz. 7:00 i ok. 20 min. przed godz. 8:00, co przeczy sugestiom
zawartym w artykule, jakoby zmiana trasy w/w kursów autobusu linii
nr 10, odbyła się „kosztem” pasażerów jadących do pracy w
ZML Kęty.
W dniach
przeprowadzania monitoringu, tylko na 1 kursie było 2 pasażerów (
słownie: dwoje ) jadących do ostatniego przystanku tj. przy ZML
Kęty, na pozostałych 2 kursach - 0 ( słownie: zero ) pasażerów
jadących do ZML Kęty.
Wyniki dwudniowego
monitoringu w/w kursów autobusowych linii nr 10, przedstawia
poniższa tabela.
Data
|
Andrychów
Os.
Lenartowicza
|
Przystanek
Kęty
ul.
Żwirki i Wigury
( szkoły
)
|
Przystanek
Kęty
Obwodnica
płd – zach I
( przy
rondzie naprzeciw ZML Kęty )
|
||
Godz.
odjazdu
|
Godz.
przyjazdu
|
Liczba
pasażerów
|
Godz.
przyjazdu
|
Liczba
pasażerów
|
|
24.09.12
|
6:10
|
6:45
|
12
|
6:47
|
0
|
6:12
|
6:45
|
13
|
6:47
|
2
|
|
7:07
|
7:34
|
12
|
7:36
|
0
|
|
25.09.12
|
6:10
|
6:45
|
15
|
6:47
|
0
|
6:12
|
6:45
|
14
|
6:47
|
2
|
|
7:07
|
7:35
|
16
|
7:37
|
0
|
Należy podkreślić, że
pasażerowie dojeżdżający z Andrychowa do ZML-u Kęty na godz.
7:00 mogą skorzystać również z autobusu linii nr 2 „Andrychów
– Kęty p/Czaniec” odjeżdżającego z os. Lenartowicza o
godz. 6:07, który przyjeżdża do przystanku „Kęty ZML”
o godz.6:45. (autobusy tej linii, unikają ewentualnych zatrzymań
na przejazdach kolejowych).
3. Nieprawdziwą i
nie wiadomo czemu miałaby służyć ( chociaż,…. chyba wiadomo ),
jest teza zawarta w przedmiotowym liście …..” o awariach
autobusów MZK sp. z o.o. w Kętach, notorycznie odmawiających
współpracy w warunkach zimowych wskutek ich fatalnego stanu
technicznego”.
Zaiste,
trzeba dużo złej woli, żeby pisać i udostępniać łamy strony
internetowej do publikowania takich bredni.
Faktem jest,
że użytkowany przez naszą Spółkę tabor autobusowy, jest taborem
– w swojej zasadniczej części – użytkowanym 15 i
więcej lat.
Niemniej
jednak z pełną odpowiedzialnością stwierdzamy, że dzięki
ogromnemu zaangażowaniu zespołu mechaników spółki i ich
kierownictwa, autobusy MZK sp. z o.o. wyjeżdżające na trasę
cechuje bardzo niski stopień awaryjności, co potwierdzą kolejne
zimy, a szczególnie tegoroczny okres zimowy. Praktycznie nie
notujemy odwoływania kursów z powodu awarii autobusów, a jeżeli
sporadycznie dojdzie do takiej sytuacji, posiadana rezerwa sprawnego
technicznie taboru autobusowego, pozwala na natychmiastowe wysłanie
na trasę innego autobusu.
Stan techniczny
autobusów, gwarantuje pełne bezpieczeństwo przewożonych
pasażerów, co potwierdzają systematycznie wykonywane okresowe
badania techniczne.
Niedopuszczalnym, wręcz
nie do pomyślenia są sytuacje skierowania do jazdy autobusu
niesprawnego pod względem technicznym.
Należałoby życzyć
wszystkim pasażerom, aby autobusy szczególnie części przewoźników
prywatnych wyjeżdżając na trasę, prezentowały stan techniczny
porównywalny z autobusami MZK sp. z o.o. w Kętach.
4. Nie zamierzamy
wdawać się w polemikę z wyrażoną opinią na temat …..”
poważania przez Spółkę przewożonych pasażerów ..”,
pragniemy jednak wyraźnie podkreślić, że każdy pasażer chcący
i korzystający z naszych usług przewozowych jest dla nas bardzo
ważny, każda zgłoszona przez pasażerów uwaga i sugestia, każdy
list, nawet zawierający nieprawdziwą i stronniczą
ocenę wykonywanych przez nas usług przewozowych jest przez nasze
służby czytany i uważnie analizowany, o ile zawiera wskazówki,
służące poprawie wykonywanych usług przewozowych i możliwe do
zrealizowania.
Równocześnie
pragniemy podkreślić, że Spółka nasza, zgodnie z ustawą
realizuje usługi przewozowe o charakterze zbiorowym, i nie zawsze,
indywidualne oczekiwania pojedynczych pasażerów, są możliwe do
realizacji.
Z poważaniem
Andrzej Socha
Prezes Zarządu
Do wiadomości :
1 x Pan Roman Babski -
Przewodniczący Rady Miejskiej w Andrychowie
1 x Pan Tomasz Żak -
Burmistrz Gminy Andrychów
1 x a/a